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絞り染め神奈川沖浪裏#14 The great wave off Kanagawa

*written in English below

前回の絞り染め神奈川沖浪裏#13では、全ての糸を解き、作品全体の染め上がりを確認しました。今回の#14では湯のし作業を終えた生地の細かな柄部分や柄の輪郭などを、筆や刷毛を用いて描くなどの付帯加工を行います。


In the previous blog#13, all the tied part was untied and the whole work was checked. In #14 this time, the work of drawing fine parts and the outline of the pattern is done with a brush on the fabric that has been steamed.


 

粘着力のあるシートの上に生地を敷き、生地が動かないように固定します。


The fabric is placed on top of the adhesive sheet and the cloth is fixed so that it does not move.


 

筆や刷毛を使い、細かな柄部分や柄の輪郭などを描いていきます。


Fine pattern parts and outlines of the pattern are drawn with a brush.


 

小刀を使って型紙に穴を開け、刷毛を用いて生地に柄を刷り込みます。

様々な種類の小刀があり、2枚刃金のものもあります。


Various types of small knives (e.g. A knife with two blades) are used to make patterns in the stencil paper, and a brush is used to stencil the pattern on the fabric.


 

柄によっては柄のふちまで色を描かず、わざと白く枠を残すことで絞り染めの風合いを残しています。


Depending on the pattern, the color is not drawn up to the edge of the pattern, and the shibori texture is left by intentionally leaving a white frame.